
dinsdag, oktober 22, 2002
Al vijftig jaar levert fotopersbureau Kippa foto's aan de Nederlandse media. Ter ere van dit gouden jubileum is in het Haarlemse Spaarnestad Fotoarchief de expositie 'Licht uit, spot aan! 50 jaar tv-cultuur door de lens van fotopersbureau Kippa' te zien.
De tentoonstelling is van 27 oktober tot 27 januari te zien en is verdeeld in verschillende categorieën, zoals spellen en quizzen. Daarin zijn foto's van onder meer de programma's 'Love Letters' en 'Rad van Fortuin' te vinden. Volgens senior-accountmanager Nicolien Trommelen van Kippa ligt de nadruk op mensen en shows van vroeger. ,,Maar dat betekent niet dat we niets nieuws hebben'',zegt ze. ,,In de categorie jeugd hebben we Pippo de Clown hangen, maar ook Brutale Meiden.''
Het Hongaarse echtpaar Kövesdi begon in 1953 met het Kövesdi International Press and Photo Agency (Kippa). Ze verkochten foto's van Nederlandse sterren aan Duitse bladen en andersom. Door de opkomst van de televisie halverwege de jaren vijftig richtte het tweetal zich steeds meer op de Nederlandse omroepen. Toen in 1991 Kövesdi overleed, viel het bedrijf uit elkaar. De Oost-Europese filialen gingen onder eigen naam verder en in 1996 nam Nicolien Trommelen het Nederlandse Kippa over.
Het bedrijf kwam in januari 2002 in handen van het ANP. Trommelen ziet dit als een grote vooruitgang voor beide partijen. Zij wilde al langer samenwerken met een ander fotopersbureau. ,,Nu maken we niet alleen foto's van televisiesterren, maar ook van politici'', verklaart ze. ,,En het ANP heeft een groot media-archief erbij.''
Bron: ANP.
De tentoonstelling is van 27 oktober tot 27 januari te zien en is verdeeld in verschillende categorieën, zoals spellen en quizzen. Daarin zijn foto's van onder meer de programma's 'Love Letters' en 'Rad van Fortuin' te vinden. Volgens senior-accountmanager Nicolien Trommelen van Kippa ligt de nadruk op mensen en shows van vroeger. ,,Maar dat betekent niet dat we niets nieuws hebben'',zegt ze. ,,In de categorie jeugd hebben we Pippo de Clown hangen, maar ook Brutale Meiden.''
Het Hongaarse echtpaar Kövesdi begon in 1953 met het Kövesdi International Press and Photo Agency (Kippa). Ze verkochten foto's van Nederlandse sterren aan Duitse bladen en andersom. Door de opkomst van de televisie halverwege de jaren vijftig richtte het tweetal zich steeds meer op de Nederlandse omroepen. Toen in 1991 Kövesdi overleed, viel het bedrijf uit elkaar. De Oost-Europese filialen gingen onder eigen naam verder en in 1996 nam Nicolien Trommelen het Nederlandse Kippa over.
Het bedrijf kwam in januari 2002 in handen van het ANP. Trommelen ziet dit als een grote vooruitgang voor beide partijen. Zij wilde al langer samenwerken met een ander fotopersbureau. ,,Nu maken we niet alleen foto's van televisiesterren, maar ook van politici'', verklaart ze. ,,En het ANP heeft een groot media-archief erbij.''
Bron: ANP.